به "مجله پزشکی و تندرستی" خوش آمدید...

فواید دارویی و خوارکی گیاه خُرفه

فواید دارویی و خوارکی گیاه خُرفه

گیاه خُرفه بسیار در بسیار یک علف هرز شناخته می‌شود. با این حال، یک سبزه زیاد مقوی و خوراکی نیز هست. در حقیقت، خُرفه حایز همه‌ی انواع برج مغذی، از عداد اسیدهای چرب امگا ۳ می‌باشد. این نوشته گفتار نگاهی موشكاف به خُرفه و تاثیرات آن بر امنیت می‌اندازد. در ادامه در مطلب خواص مواد غذایی در مورد فواید گیاه خُرفه بیشتر می گوییم.

فواید گیاه خُرفه

خُرفه چیست؟

خُرفه یک سبزه سبز و برگ‌دار است که می‌تواند به شکل خام یا باتجربه كاربرد شود. در محفل ها هنری ) با نام Portulaca oleracea نهان می‌شود، از آخرت نام‌های این خوراك طبق hogweed کوچک، fatweed و pusley می‌باشد. ۹۳٪ این طبق مائده خار مایع آبدارچی آب است. ساقه‌های آن آذرین و کوچک و برگ‌های آن سبز است. طعم خُرفه ترش و شور مانسته اسفناج یا اندك است. می‌توان از آن در سالاد و ساندویچ به شیوه‌های متماثل اسفناج و کاهو كاربرد نمود.

 

خُرفه در اقطار نوع به نوع و همگون عالم در طیف گسترده‌ای از اكناف زیست رشد می‌کند. این گیاه در باغ‌ها و باغچه‌‌های پیاده‌روها رشد می‌کند. در عین حال می‌تواند خود را با ابزار خشن‌تر وفق یابد. به نشانی نمودار در خشکسالی، خاک افزون شور یا خاک پر از صرف مغذی. خُرفه سابقه‌‌ایی آزگار در طب سنتی یا طب دنباله تلاوتگر دارد.
همچنین مشحون از مصرف مقوی علاوه زیادی است. هر ۱۰۰ گرم آن:

ویتامین A (از بتا کاروتین): ۲۶٪ از وسن اقتضا روزانه. ویتامین سی: ۳۵٪ از ضرورت روزانه.منیزیم: ۱۷٪ از از لزوم روزانه.منگنز: ۱۵٪ از نیاز بی نوایی روزانه. پتاسیم: ۱۴٪ از نیازمندی روزانه. آهن: ۱۱٪ از ضرورت روزانه.کلسیم: ۷٪ از وسن اقتضا بدن.همچنین شامل شان کمی از ویتامین های B۱، B۲، B۳، فولات، مس و فسفر است.تمام این امرار مغذی را فقط با ۱۶ کالری گرفتن می‌کنید! همین امر سبب می‌شود تا خُرفه یکی از مغذی‌ترین غذاهای این ستاره باشد.

اسیدهای چرب امگا۳ چربی‌های مهمی هستند که بدن نمی‌تواند آن‌ها را پیدایش کند. به این مناسبت پس باید آن‌ها را از احتماء غذایی دریافت نمائیم. گرچه خُرفه در مجموع محتوی روغن اندکی می‌باشد، اما بخش اعظم چربی‌های آن به‌شکل اسیدهای چرب امگا ۳ می‌باشند. در حقیقت، خُرفه محتوی دو نوع اسیدهای چرب امگا ۳ است، ALA و EPA. ALA در گیاهان وفور و كمی گم می‌شود، اما EPA به طور اصلی در محصولات نفسانی و روحانی وحشیگری و تمدن (مانند ماهی‌های چرب) و جلبک مفقود می‌شود. در برابرسازی با سایر گیاهان، خُرفه به‌طور خارق‌العاده‌ای حایز ALA می‌باشد، ۵ تا ۷ مواجه نزد اسفناج. زیبا سرگرم كننده توجه این است که خُرفه حاوی مبلغ ها وجوه کمی EPA است. این نوع از اسیدهای چرب در بدن از ALA فعال‌تر هستند و به طور کلی در اکثر گیاهانی که روی معاریف رشد می‌کنند، ذایع نمی‌شود.

آنتی اکسیدان و خرفه

گیاه خُرفه مالامال از آنتی اکسیدان‌های مختلف و ترکیبات گیاهی پرمنفعت و بی فایده است:ویتامین C: نیز به عنوان اسید اسکوربیک نهان شده است، ویتامین C یک نوع آنتی اکسیدان است که حیث مراقبت از پوست، عضلات و پایه نژاد اجباری است.

ویتامین E: خُرفه دربرگیرنده مقادیر زیادی ویتامین E به نام آلفا توکوفرول است. این ویتامین می‌تواند از غشای سلولی در كفو جور نگهداری کند.ویتامین A: خُرفه محتوی بتا کاروتن است، آنتی اکسیدانی که در بدن به ویتامین A تحول می‌شود. ویتامین A در امنیت چشم نقش شناخته شده‌ایی دارد.گلوتاتیون: این آنتی اکسیدان مهم می‌تواند از سلول‌ها در كفو شكنجه مراقبت کند.

فواید گیاه خُرفه

ملاتونین: خُرفه همچنین مشتمل ملاتونین، هورمون نظم اوهام کمک کند. یقیناً مزایای كثیر دیگری نیز دارد.بتالائین‌ها: خُرفه بتالائین‌ها را هم نهاد می‌کند، بتالائین‌ها آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که عایق از گروه محاق کلسترول بد در بدن می‌شوند.

طبق مطالعات انجام شده بر روی نوجوانان چاق فاحش شد که دانه‌های خُرفه کلسترول LDL یا کلسترول بد و سطح تری‌گلیسرید را کاهش می‌دهد، که هر دو با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در ارتباطند. پژوهشگران این تاثیرات را به آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات گیاهی در دانه‌های خُرفه پیوند داده‌اند.
خُرفه آكنده از خرج معدنی مهم است.

گیاه خُرفه همچنین جامع مصرف معدنی مهم و متعددی است. نژاد بخشش از پتاسیم است، ماده‌ای معدنی که به سامان تنگی خون کمک می‌کند. مصرف بالای پتاسیم خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد و نیز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. خُرفه هم منبع عظیمی از منیزیم، یک مونث و ذكر مغذی فوق العاده مهم که در بیش از ۳۰۰ واکنش آنزیمی بدن مشارکت دارد، است. منیزیم می‌تواند از بدن در مواجه نزد بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ احتراس کند. خُرفه هم دربردارنده كمی کلسیم، فراوان‌ترین ماده معدنی در بدن، می‌باشد. کلسیم در سلامت استخوان‌ها از ابهت ویژه‌ایی متمتع است. مبالغ کمی فسفر و آهن نیز در خُرفه نامرئی گمراه سردرگم و پیدا می‌شود. خُرفه‌ی رسیده‌تر احتمالا حاوی مبلغ ها وجوه بیشتری برج معدنی، انتساب به گیاهان جوان‌تر، است.

از سویی دیگر، خُرفه شامل پولها اضافی از اکسالیت است. این ماده به خاطر افرادی که سازمند سنگ کلیه هستند، مسئله‌ساز می‌شود، زیرا اکسالیت‌ها می‌توانند به شکل‌گیری نمک کمک ‌کنند. اکسالیت‌ها بازهم ویژگی ضد برج پرقوت دارند، بدان منطوق باطن که ممکن است در جذب درآمد باج معدنی مثل هماهنگ کلسیم و منیزیم نابسامانی ساختن کنند. خُرفه‌هایی که در سایه رشد نموده‌اند، در تطبیق با آنهایی که درمعرض نور آفتاب هستند، می‌توانند شامل مبلغ ها وجوه بیشتری اکسالیت باشند. اگر اکسالیت چیز در خُرفه شما را امیدوار می‌کند آن را به ماست افزودن کنید، چون مطالعه ها آرم می‌دهد که كاربرد آن با ماست معیار اکسالیت را به طرز درخور توجهی کاهش می‌دهد.

فواید گیاه خُرفه

علی‌رغم اینکه خُرفه در جانباز از فرهنگ‌ها به عنوان علف هرز متمایز می‌شود، اما این ضیمران برگ‌‌دار سرشار از امرار كالری دار است.حاوی آنتی‌اکسیدان، هزینه و دخل معدنی، اسیدهای چرب امگا ۳ و ترکیبات گیاهی مفید است.این گیاه یکی از كالری دار ترین صرف خوراکی روی اغنیا است. پس سعی کنید آنرا وارد احتماء غذایی خود کنید.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *