به "مجله پزشکی و تندرستی" خوش آمدید...

آیا میدانید زیاد خوابیدن در لاغری موثر است

things-you-must-know-about-bipolar-disorder

شما احتمالا می دانید که ورزش و یک رژیم غذایی سالم از عوامل کلیدی برای حفظ وزن سالم است، اما شاید نمی دانید که خواب نیز مهم است. مطالعات متعدد  نشان داده است که محرومیت از خواب به اضافه وزن و حتی چاقی مرتبط است. هورمون های تنظیم گرسنگی و اشتها را تحت تاثیر قرار میدهد.محققان متوجه شدند، نداشتن خواب كافي به سرعت انسان را چاق مي‌كند. دليل اين موضوع كاملا مشخص است، زيرا افراد كم‌خواب بيشتر از ديگران كالري مصرف مي‌كنند و سوخت‌وساز نامنظم‌تري هم دارند.

خواب كم باعث ايجاد تغيير در ترشح هورمون‌هاي لپتين و گرلين در بدن مي‌شود كه نقش زيادي در كنترل اشتها دارند. اين عامل سبب مي‌شود فردي كه خواب منظم ندارد، در طول روز غذاي بيشتري بخورد و در عين حال كالري كمتري نيز حين انجام‌دادن كارهاي روزانه خود بسوزاند.بررسي‌ها نشان داده، افرادي كه يك ساعت و ۲۰ دقيقه كمتر از حد طبيعي مي‌خوابند، هر روز به‌طور متوسط ۵۴۹ كالري بيشتر از ديگران غذا مي‌خورند.كم‌خوابي در حال تبديل‌شدن به يكي از مشكلات جدي در جامعه امروز است، به‌طوري كه نزديك به ۲۸ درصد از بزرگسالان كمتر از ۶ ساعت در طول شب مي‌خوابند.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

1 نظر

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *